Pladespilleren.dk
Kuzma Stabi R plus 4point arm - Tung og velbygget pladespiller
Priser - Stabi R kr. 60,000,- 4point - kr. 36.000,- Pladestrammer - ca. kr. 3.500,-
Hana Umami Red - se tidligere anmeldelse HER Kuzma hjemmeside - LINK Dansk forhandler - High End Sound
Senest opdateret 2. oktober 2023
Tung Polsk pladespiller og arm fra den øverste hylde
For et par måneder siden ankom der to kasser med spændende indhold. Den ene var
nem at have med at gøre, den anden vejede over 50 kg. Jeg kunne ikke
lige løfte den, men indholdet blev hjulpet ud, lidt ad gangen.
Den
første kasse var en Kuzma 4point arm. Selvfølgelig adskilt, så den
skulle samles. Det samme kan siges om den tunge kasse. Her var
indholdet
en Kuzma Stabi R pladespiller, som i dette tilfælde består af to stk. massive
alu-blokke, der skal
samles. Der er selve basen med motor, elektronik og lejer på ca. 30
kg.
Reelt kan denne bruges med armbaser, der monteres i hjørnerne (se herunder). Hermed
har man en solid pladespiller ikke meget større end selve pladecoveret,
hvis man se på arealet. Her medfulgte der dog en såkaldt "wing", der
skrues på siden og fungerer som solid base for
armen. Den vejer 6 kg. Hertil kommer en 8 kg pladetallerken og en
pladestrammer. Den monterede armbase på "vingen" var selvfølgelig tilpasset 4Point armen. Total vægt
med base, "wing", pladetallerken og arm ligger så omkring de 46 kg.
Grundet den meget kompakte form virker det hele dog tungere. En absolut akustisk "død" konstruktion.
Kuzma
Stabi kræver en stabil platform. Vibrationer bekæmpes med
vægt og der en Ingen afkobling. Heller ikke i de fire
ben, der dog kan justeres i højden. De afsluttes med en rund kugle, der
hviler på underlaget. Husk en stabil hylde, eller læg noget under, der
kan klare vægten.
Der
er ikke noget låg. Til gengæld var der den
nævnte
pladestrammer som skrues fast via et gevind i selve spindlen. Det
kræver lidt tilvænning for gevinder har det med at gribe fat i
pladernes
centerhul, med mindre man løfter den direkte op. Der
medfølger også en stor stroboskop skive, som tydeligt viste, at
hasigheden var helt korrekt. Den 8 kg tunge pladetallerken er
konstrueret af 2 lag alu med en akrylskive i midten. Denne flerlags
konstruktion gør pladetallerkenen absolut "død". Intet der klinger her.
Der er ikke nogen plademåtte eller er der?. Man lægger pladerne direkte
på toppen. der virker som coated stof. Den er ikke super hård, men
heller ikke blød. Overfladen er let nopret og har nok fået en slags
coating. Er man ikke til denne løsning, kan der bruges en
plademåtte. Jeg prøvede også med "The Mat" fra Ortgin Live. En
god kombination, men i sidste end valgte jeg at lægge pladerne direkte
på den noprede hårde overflade.
Her til højre Frank Kuzma, som jeg fik en snak med på HIGHEND
udstillingen tilbage i 2022. Her står han med deres nyeste udgave af
4point armen, der anvender safir i selve armrøret. Han spurgte
mig om jeg spillede Golf? Nej, jeg løfter jern og bygger
højttalere! Han mente dog, at det var en god sport, som jeg afgjort
skulle prøve. Derfor forærede han mig en golfbold. Som det ses på
billedet nedenfor er det en rigtig "Kuzma", så måske den formår at
rotere korrekt og ramme hullet hver gang!
| |
En eller flere arme
kan monteres på holdere, der skrues fast i hjørnerne med en kraftig bolt.
I princippet altså op til 4 arme. Her var der dog medleveret en stor
tung "vwng", som skal monteres på højre side af plinten. En langt mere
elegant og solid løsning.
Samlingen var lidt
tidskrævende, men forholdvis enkel. Sidevingen skrues fast med 2 bolte
efter den er montet ind i basen med 2 passende dyvler. Den indre
pladetallerken monteres nemt ned over akslen. Alt er smurt på forhånd. Et forholdsvis
kraftigt ikke fleksibelt plast bånd fungerer som trækbånd mellem en plastikbelagt pully på
motoren og den indre pladetallerken. Efterfølgende monteres den 8
kg tunge pladespiller forsigtigt på toppen.
| |
4-point
armen er her monteret på en plint "wing" til venstre på selve basen. Bemærk
den lille hul i nederste højre hjørne, som byder på et alternativ montering.. Bemærk pladetallerkenens 3-lags konstruktion. | Her
es den medfølgende base og det tilbehør der anvendes til montering af
armen . Proppen i hjørnet fjernes og basen monteres nemt. |
Lidt udordringer
En klog mand skal have sagt: "Problemer findes ikke, det er kun udfordringer". Således også her.
Når først den tunge pladetallerken er på
plads, er det svært at få den af igen. Der er kun lige ca. 1 mm i
bunden ned til selve basen, så man kan ikke få fingrene imellem. Her
skal man bruge kraftige gummihandsker og klemme om ydersiden, for at få
den af igen. Ikke nemt, men det lykkedes.
Grunden
til at
pladetallerkenen skulle af og på igen var et problem med mekanisk støj
fra drevet samt periodisk
fald i hastigheden - ca. med 2 minutters mellemrum. Meget blev
forsøgt,
men i sidste ende erstattede jeg den meget stramme faste blå rem mellem
motor og
indertallerken, med en passede i mere normalt gummi (har en pæn samling
af den slags). Det hjalp - alt
var nu på plads og fungerede. Så vidt jeg kunne finde ud af, skyldtes
problemet at en plastic krave omkring makslen sprang op og gav
efter. Den kunne trykkes på plads, men efter et par timer med en blå
rem røg den op
igen. Nok et lidt usædvanligt problem kun lige på dette eksemplar. Har talt med en ven, der spiller på Kuzma og har hørt en
tilsvarende i en købehavnsk hifi-buitk. Begge steder kørte det hele uden
problemer
med den blå faste rem.
Fire punkts armen
Kuzma 4point
armen må efterhånde være godt kendt. Den har fået meget omtale og den
har opnået et godt ry, som en af de bedre arme på markedet.
Naturligt
nok tog det lidt
længere tid at montere den på værket. Det "4 punkt" princip der bruges
er lidt som en dual pivot i det vertikale plan og et par
pinolejer i det horisontale. Armen hviler altså i 2 rubin lejeskåle
med sin
vægt. Det kan i første omgang virke lidt løst, men i praksis fungerede
det
fint. Mere end een gang måtte jeg dog kigge i manualen for at fjerne
diverse transportbeskyttelser og få det hele på plads. Jeg monterede
min
Hana Umami Red i armen. En pickup jeg kender og som kvalitets- og
prismæssigt passer godt i denne kombination af arm og værk.
Lydmæssigt
fungerede armen fremragende. Men der var lige et par bemærkninger.
Armresten er hvad den beskrives som "en hvileplads". Armen sidder ikke
fast og skubbes nemt ned. Måske lidt slid på denne arm, der ikke er
helt ny. Jeg havde lidt problemer med antiskating. Den meget lille
unbrako
og vippearm samt en tynd tråd var ikke lige noget for mine motoriske
evner. Med noget tålmodighed lykkedes det dog til sidst.
| |
Under pladetallerkenen ses den solide motor og den meget massive blå drivrem. | Til vemstre på plinten det enkle betjeningspamel. Bare tænd / sluk og valg mellem 33,3 og 45 omdrejninger. |
Opsætning
Kuzma
Stabi R og 4point armen blev anvendt sammen med min Hana Umami Red.
Pickup. Kablerne fra armen er så vidt jeg kunne tyde det med sølv.
Stikkene er de de gode fra ETI. Der bkev anvendt en Tona T 20/40
SUT,
hvilket gav et passende output til de efterfølgende RIAA forstærkere. Jeg
brugte min Accuphase C27 samt en Zikra Audio LCR.
Der var intet brum, eller andre unoder. Alt fungerede fint, da
først
pickuppen var justeret ind med korrekt overhang og nåletryk. Dissse justering var nemme at fortage på 4-point armen.
Kuzma 4point
Hvor
meget af lyden skyldes armen? 4point har jo fået super anmeldelser
rundt omkring i verdenen. I første omgang var jeg lidt skuffet. Reelt
er der tale om en for form uni-pivot dog med 2 punkter. Ikke ulig Mørch
DP6 og DP8. Armen hvilker i to punkter i det lodrette plan. Den kan
nemt løftes ud af lejerne og det et kun tyngdekraften der holder den på
plads. Når man er vant til arme med præcise kuglelejer i alle planer,
virker den lidt "løs" i det. Det vandrette plan klares dog af to
pinollejer internt i bæretårnet. Her er der ikke nogen problemer.
Selve hovedet kan
afmonteres for nemmere montering af pickuppen. Det gør det hele lidt lettere,
men efterfølgende skal man stadig sætte de 4 kabler fast på pickuppen,
Sekve arnen viurker robust og når først den kører, er der ikke noget at
udsætte.
Kontrol og glathed
Det
er naturligvis lidt svært at sige, hvad der gør det specielt godt i den
store samenhæng. Her har vi et solidt værk, en god arm og en
fremragende pickup. Jeg må bedømme det som en helhed. Jeg kender
pickuppen. Den spiller afgjort anderledes med Kuzma kombinationen. Mere
glat og neutralt med en kontant og uanstrengt lyd. Hvorvidt det er
armen eller værket, ved jeg ikke. Men de to i kombination er helt
afgjort medvirkende til det positive resultat.
Umiddelbart
har jeg lidt svært ved at beskrive lyden via Kuzma Stabi R og 4point. Måske
fordi den er så korrekt, glat og urokkelig. Lyden virker
dog lidt mere omfavnende og præsenterer et stort lydbillede, hvor
man bliver lidt
suget ind i oplevelsen. Ikke så meget fremme og med undøig fokus på detaljer, I stedet
virker den mere
tilbage og lækker blød og med en form for total oplevelse. Der er
ingen ekstra farvning, alt er neutralt , men samtidig kort, fast og på
en måde også behageligt.
Ikke såden at der mangler attack og bund - tvært imod. Men det hele
er
umiddelbart og trygt, robust. Man slapper af og nyder bare
musikken. Det hele
virker som en mur af musik mellem højttalerne. Jeg har ikke oplevet min
Hana pickup spille på den måde før. Mindre hifi og detaljer, men mere
indlevelse og engagement i musikken. Er det ikke sådan en
arm/pladespiller skal virke? Jeg vil tro 4point armen har den
største del af æren for denne måde at spille på. Den
bidrager med kontrol og ro, hvor værket er fastheden og det
stabile, afslappede og til tider det der står for det meget rolige og selvfølgelige i gengivelsen. Som jeg
husker pickuppen i min Triplanar var den mere fremme i lydbilldet. Mere
"se hvad jeg kan" end her, hvor den træder lidt i baggunder og bare
virker glat og meget afslappet, med alle detaljer i behold. Absolut en
fornøjelse at lytte til.
Musik
En af mine gamle favoritter blev hentet frem fra pladehylden. Haart
/ Dreamboat Annie helt tilbage fra 1976, så absolut en analog optagelse. Super god lyd og en god dynamisk bund,
der stod fast og med god fylde. De fantastiske vokaler står flot i
lydbilledet med "luft" omkring. Detaljer, fra denne gamle optagelse,
men uden at det overdrives. En fornøjelse at lytte på.
Steely
Dan har der været spillet en del af den sidste tid med flere pickupper ind over. Her er der Mobile
Fidelity udgaven af aja. Man kan diskutere om det er deres bedste
plade, men der er noget dragende og lækkert over musikken. Her gengivet
via Kuzma kombinationen med Hana pickuppen var det en absolut
fornøjelse.
Der leveres en glathed og et overskud, så¨man uvilkårligt
slapper af og nyder den selvfølge der er over kombination af værk, arm og pickup. Bevares en del af skylden er den
frramragende LCR RIAA fra Zikra, men uden et godt signal på indgangen
siger den jo ikke noget. Her var der dømt absolut fornem high-end
analog afspilning, som på ingen måde kan sammenlignes med streaming. Jeg
prøve den nyeste 192 khz/24 bit version på Qobuz, Fint nok men der mangler dynamik,luft og det hele bliver en
noget flad oplevelse. Med LPen tilbage slapper man af og lytter mere
til musikken end til anlægget.
Det
engelske plademærke Chasing The Dragon udgiver nogle mildt sagt
fantastiske optagelser. Alle med klassik musik og alle 100 % analoge
optagelser. Jeg har for nyligt
investeret i en dobbelt LP med Vivaldi samt deres sampler. På
sidstnævnte var det første spor på side A der kom på pladetallerkenen.
Igen
Vivaldi, "Concerto for Mandolins".der byder på et stort rum samt masser
af dynamik fra de mange mandolinstrenge, der står knivskarpt i
lydbilleder. Det her er afgjort en fornøjelse og en glimrende
demonstration af hvad LP lyd kan præstere. Jeg har hørt denne plade før
og på Kuzma kombinationen skuffer det ikke. En meget uanstrengt og
dynamisk gengivele helt uden stress og betoninger. Kort sagt
fremragende.
Norske
Anette Askvik bør være kendt
af de fleste. Nummeret "Liberty" er det første track på hendes
debutplade. Jeg har hørt den flere gange streamet fra Qobuz,
men her fra den helt lydefri presning der kører 45 rpm, er det
en udsøgt fornøjelse.
Via Kuzma og Hana kombinationen kom der
en mere korrekt fokus på rummet og de mange små lyde helt fremme
eller bagest i lydbilledet, hvor de hører hjemme.
Den dybe bund kommer med magt og meget pludseligt. Ingen problemer med
at holde roen i lydbilledet. Anettes stemme står præcist let fremme
mellem højttalerne med masser af luft omkring. Med fare for at
gentage mig selv, er der detaljer en masse uden at det bliver
overdrevet. Den dynamiske og noget overraskende saxofon sidst i
nummeret kommer med saft og kraft. Der er
dynamik og en dejlig naturlig helhed i gengivelsen også til sidst hvor
lydbilledet bliver mere komplekst. Ingen stress eller
anstrengelse , Man fornemmer helt klart
den kontrol der ligger i værk og arm, samt selvfølgelig også i
pickuppen.
Konklusion
Efter
et par måneder med Kuzma Stabi R og 4-point armen på hylden, må
jeg sige, at det
var en helstøbt oplevelse. Ja faktisk i ordets oprindelige betydning.
En sold urokkelig konstruktion og med en lyd af samme kaiber. Tungt og
super stabiltl lydbillede. Det var en gengivelse, der langsomt voksede
for mig. Jeg fandt ind til de mange detaljer og den glatte rene lyd.
Det er en forholdsvis simpel konstruktion, der er nem at betjene og som
fylder mindre, men lyder langt større end den er. Det er tydeligt, at
der ligger nogle sunde tanker og en stor erfaring bag denne Frank
Kuzma konstruktion.
På
trods af de udfordringer der var, vil jeg bedømme Stabi R og
4point som absolut high-end. Denne kombination skal man prøve, hvis der
ledes efter en pladespiller i prisklassen omkring de 100.000 kroner.
Hvilken pickup der skal anvendes, er op til pengepung og præference. Du
kan dog være sikker på, at Kuzma kombinationen klarer stort
set alt og leverer top klasse analog lyd.
TILBAGE TIL FORSIDEN